Przygotowanie do pierwszej imprezy biegowej

Bieganie jeszcze dekadę temu kojarzyło się tylko i wyłącznie ze sportem dla profesjonalistów i prawdziwych zapaleńców. Z czasem ilość osób aktywnie trenujących amatorskie bieganie zaczęła dynamicznie wzrastać, za co odpowiada oczywiście rosnąca moda i popularność na taką formę aktywności. W sklepach zaczęły pojawiać się tańsze, ale równie jakościowe buty i ubrania do biegania, dzięki czemu nawet biedniejsi amatorzy mają dzisiaj możliwość odpowiedniego przygotowania się do rozruchu i biegu.

Nie bez wpływu na popularyzację i masowy wzrost liczby biegaczy w kraju były oczywiście coraz liczniejsze, częstsze i lepiej zorganizowane imprezy biegowe. Oprócz biegów miejskich czy okazjonalnych imprez biegowych jak Bieg Niepodległości z okazji 11 listopada, w najmniejszych nawet miasteczkach i gminach zaczęto organizować lekkoatletyczne weekendy, zajęcia na bieżni czy po prostu amatorskie imprezy biegowe, na których każdy może zmienić się w pasującej mu kategorii wiekowej lub na odpowiadającym mu dystansie.

Taktyka małych kroczków

Często organizatorzy takich imprez stają na wysokości zadania i tworzą wokół nich otoczkę nie gorszą niż prawdziwe sportowe zawody, a dla uczestników niejednokrotnie przygotowana są pamiątkowe puchary oraz medale za sam udział, co dodatkowo dopinguje do dalszej pracy nad kondycją. W efekcie na ulicach, parkach i stadionach spotkać można już nie tylko młodzież, ale również seniorów, którzy doskonale wiedzą jak bezpiecznie biegać w podeszłym wieku.

Najskuteczniejsza w tym kontekście jest bez wątpienia taktyka małych kroków, która zakłada niską intensywność samego wysiłku na początku oraz krótsze treningi i dłuższe przerwy pomiędzy nimi na regenerację. Każdy, bez względu na swój wiek, kto rzuci się od razu na zbyt duże odległości lub będzie chciał wprowadzić od pierwszych kroków ciężki trening interwałowy, może sobie zaszkodzić zarówno w długiej perspektywie czasu jak i w krótkim okresie, poprzez kontuzje i urazy.

Przed i po treningu

Naturalnie nie można nie doceniać i pomijać aspektu jakim jest prawidłowa rozgrzewka przed biegiem oraz spokojne rozciąganie się i regeneracja oraz suplementacja już bezpośrednio po wysiłku. Właściwe rozciąganie mięśni i przynajmniej kilkuminutowe rozciąganie połączone z imitacjami np. kroku dostawnego albo wyskoków naprzemiennych, to podstawa do uniknięcia kontuzji na rozgrzewce czy w trakcie treningu właściwego. Szczególnie zaś ważne jest wprowadzenie tętna na odpowiedni poziom, dotlenienie komórek organizmu i przygotowanie stawów, mięśni oraz kości do nadchodzącego wysiłku.

Natomiast po treningu także warto przeprowadzić szereg zabiegów i czynności, które pozwolą organizmowi szybciej doprowadzić się do pełnej użyteczności i przy okazji odbudować wszelkie uszkodzenia i mikrourazy w tkance mięśniowej czy łącznej. Nie tylko profesjonalni sportowcy i lekkoatleci powinni wiedzieć jak zregenerować ciało po wysiłku – w Internecie istnieje wiele poradników i informacji na ten temat, dopasowanych także do wiedzy i umiejętności amatorów. Nie wolno zapominać o obowiązkowym rozciąganiu i delikatnym chociaż uspokajaniu swojego tętna po zakończeniu treningu właściwego.

Bardzo ważne jest nawodnienie organizmu oraz uzupełnienie niedoborów – zwłaszcza soli mineralnych i mikroelementów wypoconych w trakcie biegu. Odżywianie się w odpowiedni sposób czy suplementowanie minerałów i składników pokarmowych, których nie możemy dostarczyć z dietą w wystarczającym stężeniu – to także podstawowe elementy, o których obowiązkowo pamiętać musi każdy przygotowujący się do nawet najkrótszej imprezy biegowej.