Słownik pojęć kolarskich

Kolarstwo zawodowe w Polsce rozwija się doskonale, o czym świadczyć mogą ogromne sukcesy naszych kolarzy na arenie międzynarodowej. W globalnym peletonie UCI ściga się już wielu Polaków zasilających najsilniejsze zespoły (SKY, Bora, Lotto itp.), ale coraz lepiej radzą sobie także polscy kolarze torowi, którzy zdobywają coraz więcej medali na imprezach międzynarodowych. W Polsce wiele inwestuje się także w infrastrukturę rowerową i zachęca się ludzi do korzystania z rowerów także w codziennym transporcie do pracy czy szkoły – buduje się kilometry ścieżek rowerowych, specjalne strzeżone parkingi dla rowerów oraz wypożyczalnie miejskiego roweru z nawet kilkudziesięcioma stacjami w mieście. Przy tej rosnącej modzie na jazdę na rowerze, także typowo amatorską i rekreacyjną, warto dowiedzieć się jakie są podstawowe pojęcia kolarskie.

Terminologia w peletonie

Oczywiście terminologię, którą spotyka się w zawodowym peletonie niekiedy trudno przełożyć na zwykłą przejażdżkę rowerem. Niemniej dla osób, które chcą pedałować nieco szybciej lub podchodzą do jazdy na rowerze jak do ćwiczenia i treningu, pojęcia kolarskie mogą być bardzo pouczające i przydatne – zwłaszcza w jeździe z partnerem czy w kolumnie.

Jednym z podstawowych pojęć, które trzeba odpowiednio przyswoić, są słowa określające położenie kolarza w grupce czy kolumnie albo konkretnie na trasie. Jazda „w ogonie” jest więc jazdą z tyłu grupki, co naturalnie teoretycznie wymaga mniejszego nakładu sił, ale też nie pozwala reagować na wydarzenia z przodu grupy czy utrudnia kontrolowanie wyścigu. Na płaskim terenie jazda w ogonie może nie być problematyczna, ale już na wzniesieniach kolarze zostający z tyłu praktycznie przekreślają swoje szanse na dogonienie „czuba”.

Jazda „w czubie” jest więc czymś całkowicie przeciwstawnym i oznacza stałą obecność z przodu grupy, kolumny czy peletonu – to miejsce, gdzie najlepsi zawodnicy zawsze chcą być i wiedzą w jaki sposób dostać się na przód peletonu. Teoretycznie wymaga to większej i stałej pracy oraz wysiłku, z drugiej jednak strony daje mocnym kolarzom możliwość skutecznego atakowania lub szybkiego „kasowania ataków”.

Ataki i ucieczki kolarskie

Atak i ucieczka to kolejne pojęcia, które w jeździe na rowerze mają ogromne znaczenie. W każdej większej grupie rowerzystów znajdują się bowiem ci lepiej przygotowani fizycznie i kondycyjnie, zdolni do „kręcenia’, czyli pedałowania zdecydowanie szybciej i generowania większej mocy. Nie ma jednej prostej odpowiedzi na to jak zniwelować stratę do ucieczki – decydują tutaj ostatecznie siły, jakie kolarze w czołówce peletonu jeszcze mają, ale przy dużej liczbie rywalizujących kolarzy ważne są także aspekty taktyczne. Drużyny mające zawodników w ucieczce nigdy nie będą wtedy pedałowały mocno na prowadzeniu, aby nie niwelować tej straty, zaś drużyny z zawodnikami liczącymi na coś więcej muszą wtedy rzucić zdecydowanie więcej siły do pościgu za grupką uciekinierów.